Monday, June 24, 2019

BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

 


Image result for sekolah dan persekitaran




SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

Hubungan sekolah dan masyarakat merupaka suatu bentuk jaringan yang kompleks. Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah. Seperti yang dilihat pada gambar diatas beberapa anggota bomba sedang menunjukkan cara-cara memadam api dengan betul kepada pelajar-pelajar. Program memadam api melibatkan anggota bomba juga berkaitan dengan sekolah dan persekitaran kerana perkara paling utama yang harus dijaga adalah keselamatan. "malang tidak berbau" pepatah melayu tidak pernah salah kerana dengan adanya program seperti diatas dijalankan maka pelajar, guru-guru dan semua kakitangan sekolah dapat bertindak yang sepatutnya ketika berlaku kecemasan di sekolah. 


Image result for sekolah dan persekitaran

Faktor luaran dan dalaman sekolah melibatkan beberapa pihak seperti :
•Di sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah pihakpentadbir, guru, murid.
•Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
•Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
•Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah..
•Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah.  
         Image result for sekolah dan persekitaran
          Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat. Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah. Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah. 
         Selain itu, hubungan tiga dimensi antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat dapar mewujudkan perkongsian pintar seperti mencapai matlamat atau objektif yang sama, perlu ada hubungan yang mantap dan akrab, dan gabungan strategik yang membawa faedah sinergi kepada semua pihak yang terlibat 



No comments:

Post a Comment