Monday, June 24, 2019

BAB 12 : PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA 

PEngurusan pelbagai upaya membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas. Disini dapat lihat ia amat berkaitan dengan kedua-dua keratan akhbar  yang dipaparkan. "Setiap kanak-kanak warganegara Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka mencapai potensi masing,,"-Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) pernyataan tersebut boleh dilihat melalui usaha yang dilakukan oleh beberapa pihak untuk pelajar-pelajar OKU dalam keratan akhbar tersebut. Keratan akhbar tersebut diperolehi daripada Utusan Malaysia yang bertajuk "Sunway Carnival Mall ceriakan Aidilfitri kanak-kanak OKU terencat akal".

Keratan akhbar kedua diperolehi daripada Kosmo Online yang bertajuk "Limkokwing, UNESCO ikrar bantu pendidikan pelajar OKU". Ia dikira sebagai satu program pemulihan kerana program pemulihan merupakan “satu program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam  penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus. Murid pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif”. Selain itu, turut memperlihatkan sebagai program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas

Terdapat beberapa ciri kanak-kanak pemulihan iaitu :

  • Rendah diri 
  • Pasif 
  • Menganggu rakan 
  • Kerap tidak ke sekolah 
  • Lemah pemahaman 
  • Malas 
  • Cepat bosan 
Oleh itu, guru memainkan peranan yang besar di sekolah bagi meningkatkan mutu pendidikan bagi pelajar pemulihan seperti menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid. Guru perlu memberi keutamaan dalam membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang murid.
Image result for oku


Sehubungan dengan itu, penggayaan mengajar juga perlulah kreatif dan menarik dengan memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Dengan itu, murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan urutan pembelajaran secara mendatar.

No comments:

Post a Comment