Sunday, May 26, 2019

BAB 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN

PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN 

Apa itu pengurusan ? 

Perancangan, pengelolaan pengkoordinasian, pengawalan, dan penilaian pengagihan sumber untuk tujuan mencapai sesuatu matlamat.(Jamaliah abdul hamid, Norashimah Ismail,2005) Selain itu, pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi. (Syukur, 1988)

Apa itu pembelajaran ?

Menurut Kamus Inggeris-Melayu Dewan (1992) perkataan belajar diertikan sebagai memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Maka, pembelajaran boleh diertikan sebagai proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran boleh diukur melalui stimuli-tindak balas, menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang.  Pembelajaran juga diertikan sebagai suatu perubahan tingkah laku manusia

Konsep dalam pengurusan dan pembelajaran pelajar
Image result for teaching
  • Mengawal 
  • Pengalaman
  • Mengarah 
  • Merancang
MENGAWAL 
  • Mengawal peraturan bilik darjah - Guru perlu memastikan pelajar mematuhi setiap arahan yang dikeluarkan
  • Mengawal aktiviti berkumpulan - Mengelakkan pelajar membuat bising sewaktu pembelajaran dijalankan
  • Mengawal murid yang mengalami masalah peribadi - memberi kaunseling yang sewajarnya untuk menaikkan semangat pelajar.  
  • Mengawal suasana bilik darjah - Guru perlu mengawal tingkah laku pelajar supaya tidsk menganggu proses pembelajaran. 

MERANCANG 
  • Merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada pelajar.
  • Merancang alat bantu mengajar yang lebih berkesan
  • Merancang aktiviti penilaian kepada pelajaR, isi pelajaran dan strategi pengajaran yang efektif 
Image result for teaching
PENGALAMAN 
  • Gagne (1974) menyatakan bahawa pembelajaran adalah perubahan pemikiran, perubahan kebolehan, 
  • Perubahan tingkah laku dan ia memerlukan rangsangan supaya meninggalkan kesan yang lebih bermakna.
  • Merancang dan mencabar minda pelajar dengan soalan yang bervariasi.
  • Memupuk pelajar untuk memberikan idea, membuat ramalan berdasarkan kajian dan mencabar tahap intelek mereka.

Bagaimanakah pengurusan dan pembelajaran pelajar yang berkesan?

1) Keperluan Fisiologi

  • Mengetahui keperluan fisiologi pelajar: Tahap pembelajaran, Keluarga, Tingkah laku, Emosi
2) Pengurusan Masa 
  • Membolehkan pelajar menjalankan pembelajaran dengan masa yang sama. 
  • Jadual waktu perlu seimbang.
  • Tiada pembaziran masa.
Image result for time
3) Iklim Bilik Darjah
  • Pencahayaan yang cukup 
  •  Perabot yang selesa dan mencukupi 
  •  Aliran udara yang baik dan lancar.

Dalam mengurus segala pengurusan pembelajaran guru juga perlu bijak dalam menarik perhatian pelajar supaya kekal fokus didalam kelas. Oleh itu, strategi diperlukan bagi menarik minat pelajar dalam sesi pengajaran. antara perkara yang boleh dilakukan adalah seperti menghias ruang bilik darjah yang santai, memaparkan visual atau audio yang menarik dan juga guru tidak perlu terlalu serius semasa sesi pengajaran supaya pelajar boleh melontarkan pandangan dengan lebih berani. 

Image result for teaching



No comments:

Post a Comment