Sunday, May 26, 2019

BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN 

Image result for friends cartoon

1. Pengertian Sosialisasi  

Sosialisasi bermaksud proses mempelajari peranan status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial. Ia merupakan satu proses pembelajaran berterusan. Bermula dari pemindahan norma/ nilai dalam keluarga/ budaya.  Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.

Image result for kids learning


2. Jenis-Jenis Sosialisasi 

PRIMER 
  • Keluarga (paling terdekat) : Kanak-kanak belajar dari orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina konsep diri personaliti.  Kemahiran motor, penaakulan dan kemahiran bahasa.  
 SEKUNDER 
  • Luar lingkungan keluarga : proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan ditonton/ dibaca, sekolah, gender, kelas sosial dan lain-lain. Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya. 
RESOSIALISASI
  • Proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. Ia boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah dan lain-lain. 

3. Konsep Interaksi 

Image result for aktiviti berkumpulan
Interaksi memberi maksud saling bertindak/ berhubungan antara dua atau beberapa pihak. Interaksi boleh berlaku dalam dua pihak atau lebih. Misalnya interaksi dua pihak adalah interaksi seorang guru dengan seorang muridnya. Interaksi beberapa pihak pula interaksi antara murid-murid dalam aktiviti pembelajaran. Selain itu, interaksi semestinya boleh terjadi sama ada dalam lisan mahupun bukan lisan. 



Interaksi boleh berlaku dalam tiga jenis interaksi iaitu interaksi sehala dimana pembelajaran secara autokratik digunakan. kaedah ini berpusatkan kepada guru dimana pelajar hanya mendengar dan menerima apa yang cuba disampaikan oleh guru kepada mereka di dalam kelas. Seterusnya, Interaksi dua hala iaitu murid turut terlibat dalam sesi pembelajaran seperti bertanyakan soalan kepada guru atau menjawab soalan guru. ia lebih komunikasi antara guru dan murid. tiada komunikasi antara murid dan murid. Yang terakhir, interaksi kumpulan dimana pembelajaran secara demokratik digunakan dalam sesi pembelajaran. guru hanya berperanan sebagai fasilitator manakala murid-murid melakukan aktiviti secara berkumpulan dan berbincang antara satu sama lain. sebagai contohnya boleh dilihat daripada gambar diatas dimana guru menjadi pembimbing kepada kumpulan pelajar dalam sesi perbincangan. Interaksi jenis ini amat digalakkan untuk digunakan oleh guru-guru bagi meningkatkan kemahiran sosialisasi pelajar. 

Image result for teaching

Penggunaan interaksi yang betul amat penting dalam menghasilkan sesi pembelajaran yang berkesan oleg guru kepada murid di dalam kelas. walaupun begitu masih ramai guru-guru yang masih menggunakan interaksi sehala semasa mengajar didalam kelas. ia menyebabkan pelajar tidak dapat memupuk sikap keyakinan tinggi dalam diri. oleh itu, diharapkan guru-guru dapat menggunakan kaedah yang betul semasa mengajar bagi mencapai  harapan tinggi yang diletakkan oleh pihak kerajaan kepada guru dalam melahirkan insan yang berkualiti kepada negara. 








No comments:

Post a Comment